Alppaddling

Med anledning av att vi börjat sälja det anrika kajakmärket Prijon så besökte Per från Västeråsbutiken deras kajakfabrik i Rosenheim, Tyskland, för att lära sig mer om kajakerna. Det blev tre intensiva dagar med studiebesök i fabriken, provpaddling av nya (och gamla) kajakmodeller samt en magisk paddeltur runt ett bayerskt slott.

Prijon är ett 50 år gammalt familjeföretag som började med enbart paddeltillverkning och sedan avancerade till kajaker. Idag drivs det av Tony Prijon Jr. som själv är en dedikerad paddlare och gammal världsmästare i forsgrenen störtlopp. De har sin fabrik i Rosenheim i södra Bayern vid foten av alperna, med fem mil till Salzburg och tio mil till München. I Sverige har de funnits i 30 år genom deras generalagent, Kajaktiv, som arrangerade den här resan.

Bland paddlare är Prijon framförallt kända för två saker: kajakernas höga komfort och dess hållbarhet. Det är inte alls ovanligt att träffa på personer som har mer än 20 år gamla Prijonkajaker som fortfarande paddlar i dem och inte ser någon anledning till att byta till en nyare kajak. Det som gör kajakerna så hållbara, och är hemligheten med den höga kvalitén, är den speciella tillverkningsmetod som Prijon har för sina plastkajaker. De flesta plastkajaker på marknaden rotationsgjuts, vilket innebär att plasten smälts ner helt och sprutas ut på insidan av (kajak)formen. Men Prijon har istället en metod som kallas för blåsmodulering.

kajakmontering

Det innebär att plasten bara värms upp så att den blir mjuk och formbar, sedan blåses den upp med högt tryck inuti formen så att plasten blir ihålig och formar sig efter kajakformen, se filmen nedan. Fördelen med den är metoden är dels att materialet blir väldigt homogent och dels att det får mycket bra formminne. Det betyder att om du får en buckla i din plastkajak återfår den ofta sin ursprungliga form, särskilt om man värmer den med värmepistol (men det ska du låta någon med fackkunskaper utföra!).

Själva blåsmoduleringen går på ett par minuter per kajak, det som tar tid är att montera alla delar som sits, luckor, fotstöd etc. En halv dag tar det att montera allt, i filmen säger jag fel eftersom jag missuppfattade tiden. 5000 kajaker per år tillverkas. De flesta säljs i Tyskland men de exporterar även kajaker över hela världen. Förutom själva kajakerna tillverkas alla tillbehör antingen direkt på fabriken (det finns till och med en syavdelning på övervåningen) eller hos underleverantörer i stan. Prijon sätter en stolthet i att göra allt själva, eller i närområdet, istället för i Kina eftersom de då kan kvalitetssäkra produktionen bättre.

kajaksits

Även om fabriksbesöket var intressant så var det ännu intressantare att få provpaddla alla kajakerna. För även om jag paddlat en del Prijonkajaker tidigare går det inte att jämföra med ett test där du får gå från kajak till kajak och verkligen jämföra dem med varandra. Ett sådant test visar också vilka små skillnader det är ibland mellan vissa modeller, känslan och egenskaperna är ibland marginella. Det bästa var att vi blev först i världen, förutom de på Prijon, att få testa en helt ny kajakmodell – Skegyak Prilite. Den kom direkt från fabriken och var det allra första exemplaret av en Skegyak i materialet Prilite (en akrylplast) till skillnad från den vanliga blåsmodulerade Skegyaken. Eftersom olika material kräver olika tillverkningsmetoder kan det ibland uppstå skillnader på en kajakmodell som görs i olika material. Så var också fallet för Skegyaken. Vi upplevde allihop att den nya var kvickare och mer lättmanövrerad än den gamla. Men den kostar också betydligt mer.

Prijon Skegyak Prilite

Som avslutning på resan bjöd Tony Prijon med oss på en paddeltur på Chimsee. En relativt stor insjö sydost om Rosenheim. På öarna i sjön fanns det både ett kloster och ett bayerskt slott som vi rundade. Trots att jag paddlat kajak på många olika håll i Europa har jag aldrig paddlat kajak med Alperna som kuliss och det kändes väldigt exotiskt och var sagolikt vackert.

Chimsee

Om du vill veta mer om Prijon så hör av dig, vi har demokajaker som du kan hyra och testa innan du eventuellt bestämmer dig för att köpa en!